Ontspannen, hoe doe jij dat?

Als ik die vraag in een workshop stel komen er allerlei voorbeelden: sporten, t.v. kijken, roken, eten, boekje lezen, muziek. Het helpt allemaal. Toch denk ik dat er veel onderhuidse spanning blijft zitten als je daar niet heel bewust naar toe gaat. Je lichaam heeft een geheugen en reageert in reflexen op ervaringen die nog niet verwerkt zijn.
Herken je het, dat je bij bepaalde herinneringen nog steeds buikpijn krijgt, je spieren spant of het verdriet in je ogen zichtbaar is?

Het zijn de momenten waar je liever niet aan terugdenkt. Door dat juist wel te doen maar dan in combinatie met springen, zingen, lachen, maak je die energie vrij en kun je écht ontspannen.
Er is nog veel te delen op dit vlak en dat gaan we de komende tijd dan ook zeker doen.
Speciaal hiervoor hebben we onze tuin in Maasbree, waar ik woon, ingericht. Nieuwsgierig? Kijk dan a.s. zondag naar het t.v. programma Holland van Boven.
Daar zie je onze ontspanningstuin en cursusruimte. Voor details zie programma’s hieronder.
Nog leuker is om je zelf vrij te maken van spanning en lekker mee te doen, dat te doen waar je als kind al gelukkig van werd: spelen, zingen, lachen, ontdekken…
Voor de Zing je vrij- workshop kunnen we, ook bij slecht weer, de 3 meter zangafstand waarborgen voor 10 mensen. Wacht daarom niet te lang met je opgave.
Je hoeft overigens niet te kunnen zingen om je stem vrij te maken.

Even terug in de tijd

  1. Welke herinnering zou jij graag écht los willen laten?
  2. Wat herinner jij je van de tijd dat je nog huppelde? Wat voelde je toen?
  3. Zing eens vol enthousiasme je favoriete kinderliedje. Ook hier werkt jouw lichaamsgeheugen en is de vrolijkheid van je gezicht af te lezen
Comments are closed.